L’espai exterior o pati, com el coneixen els infants de la classe Llimona, és un lloc imprescindible per l’escola bressol en el qual podem trobem una varietat de material que a les estances no tenim, i és per això que el tipus de joc que es crea no és el mateix.
Cada dia sortim a l’aire lliure i gaudim durant una bona estona de les possibilitats que ens ofereix. Per aquest motiu, com escola, cuidem i protegim tant els elements que presentem com els moments que els infants passen allà.
A la fi, resulten espais plens d’oportunitats de jocs i activitats que difícilment es poden donar als interiors dels edificis, i que permeten el contacte amb la natura i les diferents formes de relacionar-se amb la natura i entre ells/es mateixos/es.
El fet de ser un espai de major dimensió que l’estança, ens permet més llibertat de moviment i ens dona la facilitat de compartir-lo amb diferents infants que no siguin de la nostra pròpia estança. Aquest fet fa que es combinin diferents mesos d’edat provocant varietat d’interessos i, per tant, també varietat de formes de relacionar-se, la qual cosa fa que els rols de relació i cura variïn una mica respectant així els més petits d’altres estances o inclús creant nous vincles entre iguals dels altres grups.
El pati és un espai obert que afavoreix el joc lliure als infants, el qual ha de poder oferir espais cuidats, atractius i motivadors amb diferents propostes perquè l’infant pugui decidir per ell mateix amb quin material vol jugar, estimulant així la seva creativitat i desenvolupant la imaginació, destresa i les relacions socials.
Un tipus de joc lliure que es dona en el pati i que els agrada molt, és l’experimentació de la sorra, i la diversitat de possibilitats que ens dona aquest element natural al sorral. Els infants gaudeixen molt fent transvasaments i observant la sorra entre els seus dits. Aquesta acció els hi aporta concentració, calma i experimentació de diferents textures.
Tot i que sigui un espai més obert, l’acompanyament de l’adult continua sent present durant tota l’estona, on cada infant es mirat sense deixar que es senti sol/a i propiciant una convivència i actitud de respecte i estima.