El son a l’escola bressol. Classe Lila.

A l’escola bressol el nostre dia a dia gira al voltant d’activitats quotidianes que tenen a veure amb les pròpies necessitats de cada infant, i de com donem resposta a elles amb un bon acompanyament per part de l’adult.

El son i el descans és una d’elles, i són necessitats de primer ordre, molt importants per recuperar les energies després d’una activitat. La son té una gran importància per poder assimilar i organitzar tot allò que han vist i après, ja que compleix una funció reparadora i reguladora de l’organisme i perquè és essencial pel control de diversos processos corporals (energia, temperatura, etc…).

De mica en mica, nosaltres les educadores, adquirim un coneixement sobre els diferents infants, gràcies a la informació que ens aporta la família a començament de curs, i amb l’observació que fem durant els  primers dies i al llarg de tot el procés de familiarització. Tota aquesta informació recopilada, ens permet adaptar la nostra actuació a les necessitats particulars de cada infant, organitzant el temps i l’espai per crear un bon ambient que propici uns bons hàbits de son saludables, respectant els propis ritmes i mostrant una tranquil·litat emocional que l’ajudin a sentir-se bé.

També és necessari establir unes rutines al voltant d’aquest moment perquè ajudin a l’infant a entendre-les, i que quan es desperti, vegi que tot continua de la mateixa manera en què ho havia deixat, ja que el fet de tancar els ulls per dormir per un infant significa desaparèixer, i per desaparèixer, ha de confiar plenament en l’adult. Per tant, tan important és el moment d’anar a dormir com el moment en el qual es desperta.

Cada infant de l’estança té les seves preferències per agafar el son, ja sigui amb el seu xumet o amb una postura en concret. També ens trobem amb infants que potser necessiten més acompanyament de l’adult o d’altres que de mica en mica van trobant la manera d’agafar el son de manera més autònoma.

Alguns prefereixen dormir a dintre del dormitori, amb la tranquil·litat  i el silenci que això comporta i que els ajuda a relaxar-se i d’altres infants prefereixen dormir a l’estança en un lloc apartat de l’activitat dels companys/es on la presència dels altres i l’adult referent sigui en tot moment.

Per això, des de l’escola som molt conscients que les necessitats de cada infant són diferents, varien en funció de l’edat i del ritme de cadascú.

A mesura que els infants es van fent més grans aquesta necessitat va variant, deixant de fer la dormida del matí per jugar, fer descobertes, manipular i experimentar més estona, i dormir més tard.