Llum i foscor a la classe llimona

La sala de la llum i foscor és un dels projectes que duem a terme com a escola del Gegant del Pi. Aquest, com els altres que tenim, ens identifiquen  i no tan sols per la sala en sí sinó per la manera en que la presentem, cuidem els materials i l’ús que fem d’ella quan els infants hi són.

El joc lliure cobra una vegada més el protagonisme en els infants. Abans de anar-hi prepararem tots els materials, sempre intentant oferir les màximes possibilitats possibles i que tots els infants quedin coberts tant en les seves necessitats com en els seus interessos. Igual que a l’estança, el fet que ells decideixin amb que i com jugar, no vol dir que no existeixen certs límits i normes de convivència. Cada cop que anem, els expliquem i mica en mica els integren en la seva forma de fer. Els límits son els mitjans d’ajuda, els pilars importants per limitar el terreny de joc, les normes del joc de la vida, per a què els nens s’hi puguin bellugar de manera segura i protegida.

En aquesta sala disposem tant materials específics de llum ( taules de llum, blocs lluminosos, palmeres de fibra òptica, lots, pilotes sensorials lluminoses, objectes translúcids, quadrats de diferents mides que canvien de color) com materials inespecífics  (elements naturals com fulles, branquetes de fusta, sorra de platja, etc).

Generalment, un cop al mes visitem aquesta sala separats en dos grups la qual cosa ens permet donar una atenció d’observació i acompanyament més individualitzada i alhora de més qualitat.

Cada sessió resulta diferent i única, ja que els grups es van canviant, els materials no sempre estan presentats de la mateixa manera i durant el moment de la proposta, segons les respostes dels infants, anem traient material que potser que en aquell moment no els interessa i presentem un altre que no havíem pensat quan preparàvem l’espai . Aquest fet també fa que per nosaltres, com educadores, sigui especial ja que sabem com comencem però mai com acabem.

Durant els primers anys de vida, tots els coneixements del medi s’adquireixen per mitjà dels sentits. Per tant, és molt important treballar les capacitats sensorials per desenvolupar les percepcions.

Amb la taula de llum treballem les capacitats sensorials; l’infant juga, experimenta, prova, pot observar els canvis de la llum, percebre diferents colors, formes…

En una de les taules vam proposar farina de galeta i diferents estris que van proporcionar diferents experiències i aprenentatges on els infants van poder percebre diferents qualitats sensorials, fer transvasaments i fer formes i dibuixos amb les mans. I a l’altra taula vam posar peces magnètiques de diferents colors i materials que permeten desenvolupar la imaginació creant les seves pròpies construccions.

hdr
hdr

Un altre dels materials proposats van ser els cubs lluminosos on els infants feien construccions, comprovant per ells mateixos les diferents  mides i la sensació d’equilibri al crear una torre.