Jugar a l’aire lliure estimula la imaginació i la creativitat dels infants, ja que es tracta d’un escenari idoni per inventar jocs i imaginar situacions. Les oportunitats d’aprenentatge són moltes en els espais oberts, on els infants tenen la possibilitat i total llibertat d’observar, explorar i experimentar per si mateixos.
A través del joc i de l’experimentació els infants aprenen, es desenvolupen i relacionen. Un dels espais privilegiats que tenim a l’escola perquè això esdevingui és el pati. En aquest espai podem observar el tipus de joc de cada infant, quins interessos tenen per cada material que troben i l’ús que en fan per mitjà de la seva imaginació. Al pati tenim cotxets amb nines, diferents cotxes per jugar i arrossegar, un petit sorral per realitzar trasbalsaments, omplir i buidar les galledes i estris diversos, fer “‘pastissets” i preparar menjar per les nines…
A més, al pati estem envoltats de plantes, flors… i ara que ha arribat la primavera també trobem diversos insectes que ens criden l’atenció. El fet de trobar-nos formigues és un estímul pel cervell, però també per a les emocions i tots sabem que el que ens emociona mai s’oblida. Com podeu veure a les imatges, aquest fet va crear molta expectació pels infants i vam passar una bona estona observant-les i intentant agafar-les per veure-les de més a prop.
És important poder dissenyar un jardí o pati, on els infants puguin expressar-se, descobrir i viure petites històries, que afavoreixi la diversitat d’usos, i permeti que els infants investiguin, s’equivoquin, creïn, provin… per consolidar aprenentatges i construir-ne de nous.
“Es tracta de crear espais exteriors acollidors i bells, espais que afavoreixin no tan sols els moviments plens de vitalitat i de risc, sinó també la intimitat i la tranquil·litat. Es tracta doncs, de mantenir els espais exteriors amb la mateixa cura que es dedica als espais interiors”. Penny Ritcher.